Chuť je významným smyslem neboť nabývá na důležitosti během procesu rozlišování, k němuž dochází v okamžiku kdy si začíná uvědomovat iluzorní přirozenost hmoty. Rozlišování je vzdělávací proces, jemuž se Já podrobuje při rozvíjení intuice - schopnosti, pomocí níž Já rozpoznává v nejrůznějších formách i pod nimi svou vlastní esenci. Rozlišování se týká duality přírody, Já a ne-já, a je prostředkem jejich rozlišení v procesu abstrakce (oddělování). Intuice se týká hmoty a je schopností Já kontaktovat ostatní já. Není prostředkem kontaktování ne-já. Proto je v dnešní době tak vzácná v důsledku silné individualizace Ega a jeho identifikace s formou - identifikace v tomto časovém období nezbytnou. Rozvoj chuti na vyšších úrovních vede ke stále jemnějšímu rozlišování, které člověka nakonec provede formou přímo k podstatě vlastní přirozenosti.
Čich je schopnost bystrého vnímání, které člověka dovede zpět ke zdroji z něhož vyšel, k archetypální rovině na niž se nachází jeho pravý domov. Pěstováním vnímání odlišnosti se v srdci Poutníka v daleké zemi objevila božská nespokojenost. Poutník již rozvinul ostatní čtyři smysly a používá je. Nyní přichází schopnost vibračního rozpoznání "vibrace domova", dá-li se to takto vyjádřit. Tento smysl je duchovním protějškem onoho smyslu, který dokáže zvířata - holuby i jiné ptáky - neomylně dovést zpět do známého místa, odkud původně vyšla. Jedná se o rozpoznání vibrace Já a rychlý návrat k původnímu zdroji pomocí tohoto instinktu. Uvažováním nad tímto tématem si uvědomujeme nesmírnou rozsáhlost oblasti myšlení, které jsme se tu dotkli - oblasti celkového evolučního vývoje lidské bytosti. Nebylo však možné uvést více než jen myšlenkové linie k důkladnému zvážení a zdůraznit jisté myšlenky, které možná budou příští generaci sloužit jako základ jejich mentální aktivity. Při uvažování nad touto látkou je také zapotřebí vzít v úvahu tyto skutečnosti:
V mikrokosmu máme nižší čtveřici oddělenou od triády podobným způsobem a nad touto analogií by bylo dobré se zamyslet. Bedlivým uvažováním tudíž můžeme vydedukovat vzájemné působení center a smyslů z pohledu jednotlivých rovin. Také nesmíme zapomínat, že při probuzení se smyslů dochází k trojitému procesu:
První krok: Probuzení na fyzické rovině a postupné zvyšování aktivity centra, dokud není dosaženo zkušební stezky. To provází větší používání smyslů a jejich neustálé využívání pro identifikaci Já a jeho obalů.
Druhý krok: Probuzení na astrální rovině a postupné zvyšování aktivity center, dokud není dosaženo první iniciace. To doprovází nesmírně intenzivní užívání smyslů za účelem rozlišování mezi Já a ne-já.
Třetí krok: Probuzení na mentální úrovni a postupné zvyšování aktivity center a smyslů. Účinek směřuje v obou případech k identifikaci Já s jeho vlastní esencí ve všech skupinách a k odmítnutí obalů a forem.
Na obou vyšších rovinách probíhá tento rozvoj paralelně s rovinami nižšími. Když tedy astrální smysly zdokonalí svou činnost, začínají fungovat odpovídající centra síly na budhické rovině, až se vibrační souhra mezi nimi plně završí a prostřednictvím astrálu se síla triády projeví v osobnosti. Podobně je tomu u mentální roviny. Jak se mentální centra stávají čtyřrozměrnými, začínají odpovídající víry na átmické úrovni aktivně vibrovat, až se jejich nádherná ohnivá aktivita projeví na všech třech úrovních.
A to je již skutečně (prozatím) k esoterice smyslů vše.